Mikor adnak a vezetők visszajelzést? Legtöbb esetben akkor, ha valami nincs rendben, és kritikát akarnak megfogalmazni. A legutóbbi cikkben már beszéltünk arról, hogy milyen fontos az ellentéte, a MEGERŐSÍTŐ VISSZAJELZÉS, most pedig arról lesz szó, mit mondj – kritika helyett – ha az elégedetlenségedet akarod kifejezni.

Mit tegyél, ha egy megállapodás nem teljesült?

Az első lépés, hogy vegyed elő újra a nemteljesítésről szóló blogbejegyzésemet, és az ott leírtak szerint először elemezd a saját viselkedésedet: mindent megtettél azért, hogy a teljesítés sikeres legyen? Ha igen, ennek ellenére a dolgozó nem teljesített, akkor jelezned kell a hibát, de úgy, hogy a visszajelzésnek pozitív hangvétele legyen, ne kritizálás. Ne a személyeskedés, hanem a fejlesztés legyen a célod.

Ebben a cikkben most olyan nemteljesítésekkel foglalkozunk, amik viszonylag kis problémának számítanak, nem okoztak nagyobb anyagi kárt vagy balesetet. A komolyabb nemteljesítéseket egy későbbi blogban tárgyaljuk majd.

A CÉL MINDIg a fejlesztés

Azt akarjuk elérni a visszajelzésünkkel, hogy fejlődjön a dolgozó, tehát azt kell kifejtenünk, hogyan végezheti el legközelebb jobban a feladatot. A legrosszabb megoldás, ha nem mondasz semmit: ez általában akkor fordul elő, ha félsz, hogy a dolgozó elmegy, vagy következménye lesz annak, hogy szóltál. Ebben az esetben egyre jobban a „fejedre nőhet”, egyre több feladatod lesz vezetőként, és egyre kevésbé érzed majd jól magadat a napi munkavégzésben. Végül szép lassan kiégsz.

A fejlesztő visszajelzés során azt akarjuk elérni, hogy a dolgozó értse meg a problémát, és legközelebb jobban teljesítsen.

Ezt nem hatalmi szóval kell eléred, hanem tudatos, határozott kommunikációval, amiben nincs kritika, azaz „érzelmi, személyeskedő bántás”. Ezért az alábbi 3 lépésben építsd fel a visszajelzést. Fontos, csak együtt működik a három lépés. Bónuszként a 4. lépés, a csapategység erősítése már opcionális.

A FEJLESZTŐ VISSZAJELZÉS lépései:

1. Mond ki azt a tényt, eredményt, amit elért

Nagyon nehéz az érzelemből azonnal feltóduló „kritikádat” megfogalmaznod, hogy sértődés ne legyen, pedig itt a legfontosabb a tényszerűség és tárgyilagosság.

Ezt sokat kell gyakorolni, hogy jól menjen. A tény megfogalmazása nem tartalmazhat érzelmeket, és a sokszor használt NEM szót is érdemes kiiktatni a mondatból, ahogy a példában is szerepel:
Példa:
„Icuka, a kért Excel táblázat 100 sor feltöltéséből a határidő leteltéig csak 95 sor van feltöltve.”

2. Mond ki a nemteljesítés hatását a szervezetre, csapatra

Olyan szempontot válassz, amely fontos a dolgozódnak, és ezáltal megérti, hogy miért rossz a nemteljesítés. Soha ne alázd meg, ne személyeskedj, mert bár lehet, hogy ez gyorsnak tűnik és azonnal javít a helyzeten, de hosszú távon ellenséget szerzel  magadnak.
Példa:
„Icuka, a kért Excel táblázat 100 sor feltöltéséből a határidő leteltéig 95 sor van feltöltve, a kollégáknak kell ezt befejezni, hogy ne legyünk csúszásban, és emiatt nekik is túlórázniuk kell.”

3. Adj javaslatot

Mond meg mit csináljon a jövőben másképp. Nem elég a „Figyelj oda jobban”, „Csináld már meg!” Itt kell tudatosnak lenned, és törekedned arra, hogy valóban fejlesztő legyen a javaslatod. Ez a javaslat tulajdonképpen egy mini megállapodás. Olyat fogalmazz meg, ami számára megvalósítható, érti, tudja, és meg is fogja csinálni.
Példa:
„Icuka, a kért Excel táblázat 100 sor feltöltéséből a határidő leteltéig 95 sor van feltöltve, a kollégáknak kell ezt befejezni, hogy ne legyünk csúszásban, és emiatt nekik is túlórázniuk kell. Kérlek, hogy a holnapi nap óránként jelezd, hogy hol tartasz a feltöltéssel, hogy mindenki be tudja fejezni a feladatát időben!”

4. Vond be a Munkatársakat
Ezt opcionálisan tudod használni, amikor szükség van rá, de nem kötelező eleme a fejlesztő visszajelzésnek.

Ahhoz, hogy elkerüld a sorozatos nemteljesítést, fejleszdened kell a munkatársaidat, be kell vonnod őket a folyamatokba. Így kiépülhet a csoportból egy csapat, erősödhet az összedolgozás, javulhat a kreativitás, és ezáltal jobb lesz az eredményesség. 

Fontos, hogy csak abban az esetben vond be a munkatársaidat, ha tudod moderálni a csapatot, és elérték azt a szintet, ahol már nem ellenségesek, hanem bevonhatóak. Kis lépésekben haladj, hogy valóban magad mellé tudd őket állítani.

Komoly konfliktus, vagy más nehezítő tényezők esetén fejlesztő visszajelzésedet csak a közvetlen dolgozódnak mond.

Példa:
„Icuka, a kért Excel táblázat 100 sor feltöltéséből a határidő leteltéig 95 sor van feltöltve, a kollégáknak kell ezt befejezni, hogy ne legyünk csúszásban, és emiatt nekik is túlórázniuk kell. Kérlek, hogy a holnapi nap óránként jelezd, hogy hol tartasz a feltöltéssel, hogy mindenki be tudja fejezni a feladatát időben! Amikor kész vagy, kérlek írd össze, hogy hogyan sikerült megcsinálnod, és tapasztalatodat oszd meg a többi kollégával, így a teljes csapat teljesítését is javítani tudjuk. Köszönöm!”

Az azonnali visszajelzések motiválóak, fejlesztenek és csapatot kovácsolnak. Fontos azonban, hogy – sok máshoz hasonlóan – a vezetői visszajelzésnél is a gyakorlat teszi a mestert, sokszor kell végiggondolnod, finomítanod, mit és hogyan mondj az egyes szituációkban. Az Upskills Vezetői Akadémiánkon ezért fejlesztjük a visszajelzés kommunikációját, a gondolkodást, és a hozzáállást is.

Célunk, hogy vezetőként egyre kifinomultabb visszajelzéseket tudj adni, ezzel morális és eredménycentrikus hatást érj el a dolgozóidnál.  

UpSkills megoldások

Nézd meg, hogy milyen módon tud segítségedre lenni az Upskills Akadémia

A cikk szerzője:

A legjellemzőbb rám az „Álom megvalósító”. Sok álmom volt, amit senki se hitt el, hogy képes leszek megvalósítani, de megcsináltam!

Megálmodtam, hogy HR igazgató leszek, a semmiből lesz egy házam, kimagasló fizetésem lesz, álmaim motorján szelhetem az utakat, lesz passzív jövedelmem, stb… 

Ahhoz, hogy a TE ÁLMOD megvalósuljon nem csak a csapatodnak, hanem neked is, és a cég ügyvezetőjének is tudatosabban és rendszerezettebben kell gondolkodnia, hogy minden energiátok a kitűzött cél érdekében munkálkodjon!

KÖRTVÉLYESSY GÁBOR

Az Upskills Akadémia alapítója