Tudtad, hogy a visszajelzés az egyik leghatékonyabb vezetői eszköz? Mármint az, amikor visszajelzel kollégáinak azzal kapcsolatban, mennyire jól (vagy nem jól) végezték munkájukat.

Sok esetben a vezetők nem adnak semmilyen visszajelzést. Ennek hiányában a csapatszellem és az egyén motivációja is csökken – lassan, és láthatatlan módon, de komoly feszültséget generálva az évek alatt.

Hogyan adj jó visszajelzéseket? Hogyan reagálj a dolgozó munkájára? Megerősítsd? Fejleszd? Jó az, ha kritizálod?

Ez a blogbejegyzés 2 részből áll:

  1. Az első szakaszban bemutatom, miért fontos a visszajelzés, és hogyan érdemes ezt átgondolnod, megfogalmaznod,
  2. a második részben kifejezetten a megerősítő visszajelzésre adok hasznos példákat. A fejlesztő visszajelzést a következő blogban fogom bemutatni.

VISSZAJELZÉS: Motiváció és iránymutatás a teljesítményért

Vezetői szereped a munkatársak hozzáállásának és szakmai képességének magas szinten tartartása, hogy kiváló eredményeket érjetek el, könnyű, és lendületes legyen a munkavégzés. Egy-egy visszajelzéssel ezen jelentősen változtathatsz:

Például milyen visszajelzéseket ad az átlagos vezető?

„Ma se tudtad időben megcsinálni, mit eddig még soha!”

„Ugyanúgy csinálod állandóan, nem vagy képes javítani!”

„Jó volt, de legközelebb figyelj jobban!”

Ezekben a visszajelzésekben nincs plusz energia a vezető részéről. Nem gondolkodik rajta, mit okoz, mit ér el a megjegyzésével. Sokan a fordított pszichológia erejében hisznek, hogy ez majd kiváltja a „csakazértis” érzést a dolgozóból, de a kimutatások bebizonyították, hogy az emberek ezeket a kritikákat szinte mindig demotiválónak élik meg. Csekély százaléka fogja fel úgy, hogy “… megmondta valaki, hogy béna vagyok, akkor bebizonyítom neki, hogy nem!”

Vezetőként szembe kell menned a hagyományokkal, és a konkrét helyzetben kialakult tényre és a személyre kell fókuszálnod, nem általánosságokra. Ha jól csinálod, a személy fejlesztésére fókuszálsz, akkor meg tudod fogalmazni a tökéletes visszajelzésedet, legyen az hibás vagy megfelelő teljesítmény utáni.

Miért nehéz jó visszajelzést adni?

Az Akadémiánk során egyik vendégelőadónk minden alkalommal bemutatja, milyen nehéz dolga van a mostani vezetőknek. Az elvárás ma az, hogy minden elsőre tökéletes legyen, soha senki ne hibázzon, vagy ha mégis, akkor javítsa is ki azonnal. A szűk idősávba viszont sokszor nem fér bele a fejlesztés, a támogatás, a megértés és az átkeretezés, így a megfelelő visszajelzésre sincs idő.

Felgyorsult világunkban csak azok maradnak életben, akik már azelőtt fejlesztenek, hogy egy probléma előjönne. Ők a sikeresek, róluk számolnak be a hírek, ők vezetik a legjobb csapatokat, mindenki az ő példájukat akarja követni. De ez utólag sokszor nem utánozható. Ki kell dolgoznod a saját vezetői stílusodat, amiben élvezed a vezetés legtöbb percét.

A Generatív gondolkodás a megoldás!

A gondolkodásod dönti el, hogy hogyan kommunikálsz, ez irányítja a viselkedésedet, a kommunikációdat, és mutatja az irányt a csapatod számára is. A GENERATÍV gondolkodás alatt itt azt érjük, hogy a jövőben változást akarunk elérni. A rossz dolgozó jó legyen, a jó jobb, a kiváló még kiválóbb. A visszajelzéssel is nem csak azon kell dolgoznod, hogy most mi történt, hanem fókuszban a jövőbeni jobb cselekedetnek kell lennie.

A vezetők többsége általában az alább két módon kommunikál:

– Utólag, azaz reaktív módon, amikor a probléma már égető, és megoldásért kiált.

 – A megjelenésekor, azaz proaktív módon, amikor a probléma elkezdi felütni a fejét, lehet tudni, hogy mennyi bonyodalmat fog okozni, de egyelőre még „nem fáj túlságosan“.

Ha képes vagy ezeken felül generatív módon gondolkodni, azért leszel sikeres, mert hosszú távon megelőzöd a problémákat – és itt kap szerepet a TUDATOS visszajelzés. Ez segít téged abban, hogy megváltozzon a dolgozód jövőbeni hozzáállása, viselkedése, kommunikációja, és ezáltal a munkavégzése is. Ha ezt jól alkalmazod sikeres leszel, és jó csapat fog körülvenni. 

A visszajelzéseid fontossága, annak technikája és hatékony alkalmazása mind a motivációra, mind a csapatszellemre pozitív hatással van.

A visszajelzés célja a FEJLESZTÉS!

Ha ebből a célból, tudatosan alkalmazod a visszajelzést, akkor végig tudod gondolni, hogy mi az, ami fejleszt, és mi az, ami ez ellen hat egy visszajelzési folyamatban.

MEGERŐSÍTŐ VISSZAJELZÉS, amikor teljesített munkatásad!

Célod a munkatársad fejlesztése legyen. Ha a dolgozód jól teljesít, akkor meg kell erősíteni abban, hogy elégedett vagy azzal a tulajdonsággal, viselkedéssel, hozzáállással, cselekedettel, amivel elérte ezt az eredményt, és biztasd, hogy ezt így is maradjon.

Ez egy tudatosan végiggondolt visszajelzés, nem csípőből jön. Sokat kell gyakorolnod, hogy valóban azt a fejlesztést érd el vele, amit kitűztél.

MEGERŐSÍTŐ visszajelzés szintjei

Nézzük azokat, amiket gyakran látunk, hallunk, vagy nem hallunk a vezetőktől, ahol sajos a 0. szint a leggyakoribb, és éppen a kitűzött fejlesztési cél ellen hat:

0. Nem mond semmit.  😶
Elmegy a jól teljesítés mellett, és nem szól semmit: „Az a normális, hogy jól csinálja, mit mondogassam, hogy jó?”

1. Dicsér. 😊
Látva a jó teljesítést, röviden megdicséri a dolgozót:
„Jó vagy!”; „Köszi!”;  „Ezt vártam!”

2. Dicsér, kezet fog vele, vagy vállon veregeti! 😊
Az érintés a dicséret mellé még erősebb pozitivizmust, azaz motivációt ad a dolgozónak, így bátran alkalmazd – természetesen a megfelelő körülmények között.

A következő 3 a MEGERŐSÍTŐ VISSZAJELZÉS motiváló és fejlesztő szintjei, amelyek egymásra épülnek és ezeket már érdemes neked is gyakorolnod:

 3. Mond ki a pozitív eredményt, amit elért 😊.

A dicséret mellett emeld ki azt is, hogy milyen helyzetre vonatkozik a dicséret. Ennek célja a dolgozódban tudatosítani és konkretizálni még erősebben, hogy pontosan milyen helyzetét dicsérted meg. Így a jövőben, ugyanilyen helyzetben biztosabban számíthasz a jó teljesítésére.

Pl.: „Icuka, köszönöm, hogy ezt az excel táblát határidőre elkészítetted!”

4. Emeld ki azt a tulajdonságát, ami hozzájárult a feladat sikeres teljesítéséhez 😊.

Sok esetben ezt a tulajdonságot nem könnyű megtalálnod, még kevésbé könnyű kimondanod.

A cél az, hogy az adott teljesítéssel kapcsolatos, és annak megoldásához szükséges tulajdonságot megfogalmazd, és megerősítsd a dolgozóban, hogy ez jó! Fontos, hogy ne az elmúlt évek gondolatai legyenek a fejedben, hanem csakis a teljesítés folyamata.

Pl. „Icuka, köszönöm, hogy ezt az excel táblát határidőre elkészítetted, nagyon precíz vagy!”

5. Munkatársaid bevonása 😊.

Ha visszajelzésekkel akarod maximalizálni a fejlesztést, akkor a jó teljesítményt ki kell terjesztened a csapatra, ha ez lehetséges, vagy ésszerű. Egy megerősítő visszajelzés során építő lehet a többi munkatársad bevonása, ekkor nem csak egy dolgozód sajátja marad a jól teljesítés, hanem mindannyiuké. Így azon kívül, hogy egy dolgozód jól teljesített, kapott érte egy dicséretet és meg is erősítetted munkájában, ez a fejlesztés a csapatodnak is pozitív motivációt adhat.

„Icuka, köszönöm, hogy ezt az excel táblát határidőre elkészítetted, nagyon precíz vagy. Kérlek mond el a többieknek, hogy pontosan hogyan csináltad, mi kellett hozzá, hogy kiváló minőségben, a megadott időn belül elkészítsd.”

A megerősítő visszajelzések motiválóak, fejlesztenek és összekovácsolják a csapatot.

Gratulálok, hogy eljutottál idáig az olvasásban, látszik, hogy komolyan veszed vezetői képességeidnek és csapatodnak a fejlesztését! Ahogy azt már korábbi, megállapodásokról szóló blogbejegyzésemben is írtam, önmagában a helyes módszerek ismerete még kevés – az elméletet át is kell ültetned a gyakorlatba.

Ezekre készít fel téged az Upskills Vezetői Akadémia, ahol sok szituációs feladaton keresztül finomítjuk, csiszoljuk azt, hogyan adj visszajelzéseket, és hogyan fejleszd ezekkel csapatodat.

Akadémiánkon a stílust, a visszajelzés kommunikációját és a különböző embereknek a különböző mintaadását gyakoroljuk hétről-hétre, hogy a résztvevőként egyre kifinomultabb vezetői készségekre tegyél szert, így egyre jobb visszajelzéseket is tudj adni munkád során.

Célunk, a visszajelzés adásának elsajátításával a morális és eredménycentrikus hatás kiaknázása emberséges bánásmód mellett minden vezető számára.

UpSkills megoldások

Nézd meg, hogy milyen módon tud segítségedre lenni az Upskills Akadémia

A cikk szerzője:

A legjellemzőbb rám az „Álom megvalósító”. Sok álmom volt, amit senki se hitt el, hogy képes leszek megvalósítani, de megcsináltam!

Megálmodtam, hogy HR igazgató leszek, a semmiből lesz egy házam, kimagasló fizetésem lesz, álmaim motorján szelhetem az utakat, lesz passzív jövedelmem, stb… 

Ahhoz, hogy a TE ÁLMOD megvalósuljon nem csak a csapatodnak, hanem neked is, és a cég ügyvezetőjének is tudatosabban és rendszerezettebben kell gondolkodnia, hogy minden energiátok a kitűzött cél érdekében munkálkodjon!

KÖRTVÉLYESSY GÁBOR

Az Upskills Akadémia alapítója