A vezetői szerepkör egyik legnehezebb része, amikor a nemteljesítő beosztottakkal kell foglalkozni. Mit tehetsz azért, hogy hozzák az elvárt munkát és színvonalat? Egy idő után elfogy a türelmed, és elszabadulhatnak az indulatok, pedig „csak” annyi a feladat, hogy tudatosabbnak és okosabbnak kell lenned. Nézzük meg, hogyan kezelheted az ilyen helyzeteket!

Mottó: „Az erőszak erőszakot szül”

A legtöbb ember rossz néven veszi, ha a másik ember nem teljesíti a rá háruló, vagy elvárt „feladatokat”. Legyen akár szülő, akinek a gyereke nem végzi el a házimunkát, sofőr, akinek nem adják meg az elsőbbséget, vagy vezérigazgató, akinek a beosztottjai nem teljesítenek megfelelően. Az ehhez hasonló esetekben sokszor esünk abba a hibába, hogy utasító, bántó módon fejezzük ki elégedetlenségünket.

Ilyenkor a másik fél is felveszi a támadóállást, és minden fronton ellenkezni fog, akkor is, ha sejti, hogy a másiknak – adott esetben a vezetőnek – van igaza.

„Sofőrünk úgy döntött, hogy egy csomagot nem vesz fel, mert majd a kollégája is arra fog menni és felveszi. Ezzel teljesen felborította a menetrendet, és pluszmunkát – főként túlórát – okozott, mind a vezetőnek, mind a másik sofőrnek.” – mesélte egy ügyfelünk.

Ezt hívjuk tipikus nemteljesítésnek, hiszen a sofőr számára a feladat pontosan definiálva volt, mégsem végezte el.

A nemteljesítés kezelése sok vezetőnél hibásan működik, és általában kudarcba fullad, így hatalmi eszközökkel próbálkoznak a helyzetet megoldani. Ettől a viszony megromlik, a dolgozó kifelé kacsingat, nem akar már annyira dolgozni, nem olyan lojális, csökken a motivációja, mert sértve érzi magát. Ez további nemteljesítéshez vezethet.

A vezető joggal gondolja, hogy a dolgozó a hibás, mivel állandóan kifogásokat keres, amit vezetőként nem tud elfogadni. A dolgozó pedig úgy érzi, folyamatosan a nyakára járnak. Sokszor előadja kollégáinak a sértettségét, ami klikkesedéshez vezethet, akár többen is a vezető ellen fordulhatnak. Ez teljesen ellehetetleníti a munkát, és a normális vezető-beosztott kapcsolatot.

Ha a dolgozót a szervezet nem engedi áthelyezni, eltávolítani, mert nincs másik ember, akkor marad az állandó megfeszülés, a folyamatos küzdés, ami senkinek sem lesz jó.

MILYEN MEGOLDÁST ADUNK A VEZETŐKÉPZÉSEN?

Ha tudatosan kommunikálsz vezetőként, akkor az ilyen helyzetek sokkal kisebb mértékben jelennek meg, ezzel csökkented a feszültséget, és javítod az eredményességet. Ehhez pedig az első lépés, hogy meg kell ismerned a nemteljesítés mögött meghúzódó valódi okokat.

Tréningjeink résztvevői az alábbiakat tárták fel:

$

motiválatlanság

$

nem érdekli a feladat

$

nem tudja megcsinálni

$

nem érti a feladatot

$

rossz napja van

$

nem vállal felelősséget

$

úgysem lesz következménye

$

nem jó a megállapodás

$

érdektelenség

$

nem-gondolkodás

$

nem érez benne kihívást

$

nem akarja megcsinálni

$

mást tart fontosnak

$

rossz időbeosztás…

Sokszor nem is egy, kézzelfogható problémáról beszélünk, hanem az ok sok apró részletből áll. Természetesen ennek fényében a megoldás is sokféle lehet, ezekre meg lehet tanulni és kidolgozni a saját forgatókönyvedet.

Az elemzés az egyik legjobb módszer, hogy megtaláld a hibát, és egy olyan következetes rendszert építs ki, amit ő is, és kollégái is értenek, ismernek, elfogadnak és betartanak. Ez időigényes, de megéri.

Először is határozd meg, hogy az alábbiak közül, melyikben lehetett a nemteljesítést kiváltó ok:

  1. Dolgozó hozzáállása, tudása

Ideális állapotban minden dolgozó pénzt akar keresni, és azért hajlandó dolgozni. Egyik dolgozó sem úgy kezd el egy munkahelyen dolgozni, hogy nem akar csinálni semmit a pénzért. (Ha mégis munkaundora van már a legelején, akkor ezt vedd észre, és a dolgozót próbaidőn belül add vissza a munkakerőpiacnak.)

A legtöbb munkavállaló kezdetben lelkes, de később belefásul, elfárad… A nemteljesítés tehát egy hozzáállásbeli probléma, ami ebben az esetben nem a feladat miatt alakul ki, hanem a környezet, és annak is leginkább a kommunikációs stílusa miatt – itt a közvetlen kollégákról és rólad van szó, valamint ide szokták érteni a társosztályokat is, akik időről-időre „megnehezíthetik” a munkát. A hozzáállás nem egy adott feladat elvégzéstől függ, hanem egy állandóan fennálló állapot.

A tudáshiány sokkal könnyebben fejleszthető. Ha például azért lassú a munkatárs, mert nem tudja, hogyan csinálhatná gyorsabban a feladatot, dönthesz arról, hogy a munkatársat áthelyezed, és olyan feladatot adsz neki, amelyet megfelelően el tud végezni, vagy képzéssel pótolod a hiányt, ezáltal gyorsítod a folyamatokat.

  1. Feladat végrehajthatósága

Megfelelő a dolgozó tudása a kiadott feladathoz? Ha olyan feladatot adsz neki, ami meghaladja a képességeit, akkor a te hibáztál, mert nem jól mérted fel a dolgozó képességeit.

Sok esetben a feladatot nem gondolod végig részletesen – kiadod, de nem mondasz el pontosan mindent. Van egy elvárásod, hogy mi lenne az ideális végeredmény, és azt rögtön akarod. Ha ezt a dolgozó önhibáján kívül nem tudja teljesíteni, a kritika, a bírálat felesleges és frusztráló. Könnyen elkedvetlenedik a dolgozó, amivel vissza is kanyarodtunk az első ponthoz.

  1. Vezető hibás kommunikációja

Ez a pont a felelős a problémák 90%-ért. A legtöbb esetben elmondod a feladatot, és azt hiszed, hogy a dolgozó ugyanazt érti a feladat és az eredmény alatt, amit te – ez pedig félreértéseket okoz, amik túlórához, idegeskedéshez, stresszhez vezethet, rosszabb esetben elmaradást, hiányt, árbevétel-kiesést, vagy akár balesetet is okozhat.

Fontos, hogy jól kommunikálj, hogy a másik számára is egyértelmű legyen a megállapodás. Ez a fajta kommunikáció tanulható, és alkalmazható. Életünk során sajnos nem ezt nevelték belénk, nem így kommunikált az iskola, a szüleink, a környezetünk. Ha meg akarod „javítani” ezt a helyzetet, azaz el akarod érni, hogy a nemteljesítésből teljesítés legyen, és ezt nem hatalommal, fenyegetéssel, hanem a dolgozó belső motivációjának növelésével szeretnéd, akkor másképp kell kiadnod és számonkérned a feladatokat. Így egy stabil és megbízható munkatársat kapsz, aki tudja, hogy mikor, mit kell csinálnia, hogy mi fontos neki, és mi a cégnek. Ez egy hosszú folyamat, amit a vezetőképzésen, az Upskills Vezetői Akadémián oktatunk.

A tudatos kommunikáció folyamata egyszerű, de nehéz precízen végrehajtani

Te is és a dolgozód is ember, így nem csak a száraz tények járulnak hozzá az eredményes teljesítéshez, hanem a köztetek lévő érzelem is. A tények röviden összefoglalhatók, de ennek a sok-sok gyakorlásával lehet csak kikísérletezni, hogy más más személyiségű dolgozó felé melyik a legmegfelelőbb kommunikációs megközelítés. Az alábbi folyamatot képes kell legyél profi módon felépíteni, és a kolléga személyiségének megfelelően használni. Ehhez segíthet hozzá egy online képzés, ahol gyakorlás és tanulságok leszűrése által fejlődik a kommunikációd.

Hogyan néz ki a vezetői kör© technikája azaz a tudatos vezetői kommunikáció?

#1 – Megállapodás (feladat, delegálás, célkitűzés, projekt indítás…)
Pontos, precíz megállapodást kell kötnöd a munkatársaddal. Sok vezető azt gondolja, hogy ezt jól csinálja, pedig az esetek 90%-ban itt jelenik meg a hiba – erről fogok írni bővebben a következő blogbejegyzésben.

#2 – Támogatás
Támogatást kell adnod a dolgozód számára a neki szükséges mennyiségben és időben. Ideális esetben önállóan is el tudja végezni a kapott feladatot, de lehet, hogy ehhez fejlesztened kell őt. Érdemes menetközben is belekérdezned, hogy menni fog-e, és ha kell, támogatást nyújtanod. Az erre fordított idő és energia mindig tőled, az adott helyzettől és a dolgozótól függ, ez a te döntési szabadságfokod.

#3 – Elvégzett munka ellenőrzése
Meg kell győződnöd az eredményről (+;-). Fontos, hogy csak azt vizsgáld, amit kiadtál, ha változott közben valami, és arról nem adtál tájékoztatást, azt hiba a dolgozó rovására írnod.

#4 – Eredmény
Az eredmény lehet pozitív és negatív. A visszajelzésben ezt a tényt használd, ne a korábbi emlékeidet.

#5 – Visszajelzés
Visszajelzést kell adnod az eredményről, akár a pozitív, akár a negatív. A legfontosabb visszajelzés típusokról bővebben a következő blogokban lesz szó.

Vezetői Akadémiánk célja a nemteljesítés megelőzésére a tisztánlátás és a tudatos kommunikáció kialakítása az online képzésen. Képzésünk során a tapasztalatodat és vezetői tudásodat úgy rendszerezzük, hogy a rövid elméleti áttekintés után konkrét helyzeteket veszünk elő, és egy-egy, a való életből vett szituációt eljátszva kiderül, hogy hol van a legnagyobb hiba, amit javítani kell. Így csoporttársaiddal minden alkalommal tanulságokat szűrtök le ezekből, és azokat akár már aznap alkalmazni tudjátok.

UpSkills megoldások

Nézd meg, hogy milyen módon tud segítségedre lenni az Upskills Akadémia

A cikk szerzője:

A legjellemzőbb rám az „Álom megvalósító”. Sok álmom volt, amit senki se hitt el, hogy képes leszek megvalósítani, de megcsináltam!

Megálmodtam, hogy HR igazgató leszek, a semmiből lesz egy házam, kimagasló fizetésem lesz, álmaim motorján szelhetem az utakat, lesz passzív jövedelmem, stb… 

Ahhoz, hogy a TE ÁLMOD megvalósuljon nem csak a csapatodnak, hanem neked is, és a cég ügyvezetőjének is tudatosabban és rendszerezettebben kell gondolkodnia, hogy minden energiátok a kitűzött cél érdekében munkálkodjon!

KÖRTVÉLYESSY GÁBOR

Az Upskills Akadémia alapítója