Minden cégvezető álma a lelkes, motivált munkaerő. De hogyan segíthet vezetőinek minden nap megőrizniük az elhivatottságot, rendszeresen túlszárnyalni magukat, és megelőzni a kiégést? Cikkemben bemutatom a vezetői képzés alapjait.

„A vezetői tudatosságot kell erősíteni.
De ha ez ilyen könnyű lenne, nem lenne probléma a vezetőkkel.”

FIGYELEM: A cikk elolvasása kellemetlen mellékhatásokkal járhat: előfordulhat, hogy vezetői tréningekhez vezet, melyek bizony költségeket jelentenek a cégnek. De tudta, hogy a vezetők, akik rosszul végzik a munkájukat, még több költséggel járnak?

A rossz döntéseik, helytelen munkamódszereik, a rossz vezetés nem egyszeri kiadás, hanem folyamatosan rontja a cég eredményességét, a munkavállalók munkavégzését és közérzetét is.

Mindegy, hogy ügyvezetőről, középvezetőről vagy csoportvezetőről van szó, a megfontolt és célorientált, de emberséges vezetőnek tudatosan kell gondolkodni, kommunikálni és cselekedni, hogy hatékonyan tudja használni a vezetői idejét.

Azonban senki nem születik úgy, hogy ezeknek a technikáknak a birtokában legyen, és nem is mindenki tudja spontán elsajátítani munkája és előremenetele során az ehhez szükséges készségeket. Ha sikeres, motivált és jól teljesítő vezetőket szeretne, akkor bizony képeznie kell őket.

MI A VEZETŐ SZEREPE, MIK A FELADATAI?

Mit is kell csinálnia a vezetőnek?

t
Embereket irányítani?
t
A beosztottak igényeit összehangolni a cég munkájával?
t

Megoldani minden problémát?

Ezek az első gondolatok, amik felmerülnek a kérdés hallatán, pedig a háttérben még sokkal több is van, például az, hogy vezetőként mennyit dolgozik vezetői, és mennyit a nem vezetői feladatokon?

Hasznosan és eredményesen használja-e ki az idejét? Megfelelően motiválja-e a beosztottait, és marad-e benne motiváció saját maga számára is?

A vezetői tréningeken mindig kiderül, hogy a vezetőt mindenki másképp definiálja, ezért tisztázzuk, hogy a szerep – bármilyen legyen is – független a feladatoktól. A szerepek, vagy másképpen a fejünkre vett „kalapok” nagyon nagy változatosságot mutatnak egy ember napi rutinjában: otthoni szerepek, utazási szerepek, munkahelyi szerepek váltogatják egymást.

Például reggel családfői, családfenntartói, gyereknevelői szerepek, majd ahogy kilép az ajtón, lehet sofőr, utas, gyalogos, biciklis, a munkában lehet beosztott, vezető, vagy mindkettő egyszerre.

Bármilyen szerepben is vagyunk, fontos, hogy legyünk tisztában a szerepünkkel, és azzal, miért jött ez így létre.

A vezető szerepének tudatosítása olyan, mint a ház alapja. Szükségesek az alapok, mint ahogy egy ház felépítésénél is. Ha ezek nincsenek meg, akkor a ház fennmaradása nagymértékben függ az építőmunkások szakértelmétől.

Azaz ideig óráig állni fog a ház, talán még kisebb vihart is kibír alapok nélkül, de sose lesz stabil, megbízható építmény. És ha ezt a tulajdonos elfogadja és kifizeti, az olyan, mintha egy vezető rossz döntéseit folyamatosan elfogadja cégvezetőként, és nem tesz semmit.

MIK A LEGFONTOSABB TEENDŐK EGY ÜZLETI KÉPZÉS SORÁN?

Az első lépés mindig az egyének meglévő, fontos szerepeinek összeírása és definiálása. Minden szerepben tisztázni kell, mi a cél, amiért ez a pozíció létrejött.

Meg kell tapasztalni, és tudatosítani kell, hogy melyik szerepek keverednek egy időpillanatban, majd eldönteni, hogy a keveredett szerepeket lehet-e egyszerre kezelni, vagy külön kell-e őket választani.

Ha ezzel kész van, és a környezetnek is egyértelmű a vezető szerepe, akkor jöhet a szerephez tartozó szükséges feladatok kialakítása! A megoldás a vezetői szerep dilemmájának minél pontosabb tisztázása. Ehhez el kell végezni a fenti tudatosítást, hogy mikor milyen szerepben vagyunk, és ezeket a szerepeket definiálni kell.

Ha kiemeljük a vezetői szerepet, akkor nagyon fontos, hogy minden körülöttünk lévő munkatárs (főnökünk, tulajdonos, más terület vezetője és a beosztott kollégák) is tisztában legyen vele, így nem merül fel az az egyszerű kérdés, hogy “Minek kell ezt nekem megcsinálnom?”. Vagy ha mégis – megvan a közös alap, amire hivatkozni lehet.

Ennek megvalósítása időigényes és türelemre van hozzá szükség, és ebből a kettőből rendszerint nagyon kevés van a cégek rohanó mindennapjaiban. Ennek kiküszöbölésére az Upskills Vezetői Akadémiáján nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden alkalommal átbeszéljük az elhangzottakat, így mindenki adaptálni tudja az információkat.

Fontos a sok gyakorlás, hogy egymásnak ötletet, tanácsot, pozitív és „negatív” visszajelzéseket adjunk, és a működéshez szükséges megfelelő kommunikációt tisztázzuk.

A jelenlévők elmondhatják ezzel kapcsolatban, mit gondolnak, és ezek tanulságaiból ők maguk, és a többi résztvevő is egyedi és hasznos muníciót kap a saját működéséhez.

Ilyen esetekben, ahogyan a való életben is, fontos mások – elismert vezetők – tapasztalatainak megismerése, a tudás megszerzése. Ezt az Akadémiára meghívott szakmai vendégelőadókkal tudjuk biztosítani, sokat lehet tanulni mind szakmai tapasztalatukból, mind megélt életszituációikból.

Mennyibe kerül a nem hatékony vezetői működés?

A vezetői tudatosság – vagy annak hiánya – a cég költségeire is kihatással van. Ha a vezetők érzésből vezetnek, de nincs pontos definíció arra, hogy mikor, mit és hogyan tegyenek, vagy csak azt gondolják, hogy hatékonyak, az túlórához, időhiányhoz, állandó kapkodáshoz, feszültséghez, és a költségek jelentős megnövekedéséhez vezethet.

Rosszabb esetben minőségi hibák, ügyfelek, partnerek elvesztése, határidők csúszása, legrosszabb esetben üzemi baleset is szerepelhet a következmények között. A vezetői tudatosság fejlesztése, az ehhez tartozó kommunikáció és viselkedés rendszerezése a legfontosabb folyamat a hatékony működéshez, még egy jól működő gazdaságban is – válsághelyzetben viszont ennek hiánya kritikus következményekkel is járhat.

A következő cikkünkben túllépünk a szerepen, és belevetjük magunkat a feladatokba; megnézünk egy-két jellemző hibát, és arra keressük a megoldást, hogy mit tehet a vezető ezek kiküszöbölésére.

UPSKILLS MEGOLDÁSOK: Hogyan tud segítségére lenni az Upskills Vezetői Akadémia?

Z
Kiscsoportban sok idő jut egy vezetőre, így saját helyzetek elmondásával és annak átalakításával konkrét, aznap használható tudásra tesz szert
Z
A vezetői működést érintő kommunikációs, és gondolkodásbeli technikákat, elméleteket ültetjük át a gyakorlatba. Hetente találkozunk, így van idő az elmélyítésre, a végiggondolásra, és valós helyzetekben is kipróbálhatják a tanultakat, a következő alkalommal pedig megbeszéljük a tapasztalatokat.
Z
10 alkalommal – heti 1×2,5 órában – biztosítjuk a képzést, hogy legyen elég idő a beépüléshez, a változáshoz.
Z
A fenntartás érdekében további 10 alkalommal hetente egyéni feladatot küldünk, hogy erősítsük az alkalmazásba ültetést.
Z
Cégvezetői programot indítunk, hogy folyamatosan tudja támogatni kulcsembereit

Az Upskills Akadémiánkon a hatékony vezetői kommunikációt erősítő technikákat mutatunk, és gyakorlunk cégvezetőkkel, beosztott vezetőkkel, amelyek mindkét stílus esetén hasznára válnak.

Bizonytalan abban, hogyan is fejleszthetné vezetőit? Kattintson ide és foglaljon időpontot ingyenes, fél órás telefonos konzultációmra és segítek!

A cikk szerzője:

A legjellemzőbb rám az „Álom megvalósító”. Sok álmom volt, amit senki se hitt el, hogy képes leszek megvalósítani, de megcsináltam! 

Megálmodtam, hogy HR igazgató leszek, a semmiből lesz egy házam, kimagasló fizetésem lesz, álmaim motorján szelhetem az utakat, lesz passzív jövedelmem, stb… 

Ezekből fakadóan gondolom úgy, hogy nem csak egy csapatnak, hanem annak vezetőjének, és a cég ügyvezetőjének is a képzési program szerves részét kell képeznie, hogy a tervezett fejlesztések, a „megálmodott” jövőbeli működés ne álom maradjon, hanem megvalósuljon.

KÖRTVÉLYESSY GÁBOR

Az Upskills Akadémia alapítója