Hogyan választhatod ki a piacon található rengeteg üzleti képzés közül, hogy melyik az igazán professzionális, és melyik fogja valóban segíteni céljaid?

A professzionális készségfejlesztés mindig szerves része kell, hogy legyen egy hatékony fejlesztési koncepciónak, legyen az akár növekedés, stabilizálás, vagy új irányok beindítása. A kiindulási pont az, hogy kulcsembered fel kívánod vértezni olyan készségekkel, amikkel ezek a célkitűzések elérhetők. Meg kell határozni a végpontot, tudni kell, mit akarsz javítani a cél eléréséhez, és ehhez kell a legjobb készségfejlesztést megtalálni.

A múltkori cikkben már végigvettük, hogyan készülj fel a kulcsemberek fejlesztésére, most pedig magának a képzésnek a kiválasztását vesszük górcső alá.

HONNAN TUDOD, HOGY PROFESSZIONÁLIS KÉPZÉST AJÁNLANAK-E NEKED?

Egy professzionális képzési program az alábbi minimum 3 lépésből áll, amit az UPSKILLS BLOG – Honnan tudom, hogy a teljes képzési program hatékony? – című cikkben részletesen elolvashatsz. Most csak ismétlés jelleggel nézzük át a 3 pontot:

  1. Előzetes felmérés, biztos alapok és a problémák ismerete
  2. Képzés lebonyolítása
  3. Utánkövetés, támogatás

Ha ezek közül bármelyik is hiányzik, a képzés nem lesz megfelelő. Leggyakrabban az utánkövetés, folytatólagos támogatás az, amit „lespórolnak” a képzést ajánló cégek, de az is gyakori, hogy előzetes felmérés nélkül, egy kész, „dobozos” terméket adnak át. Sok esetben a cég nem tartja fontosnak az utánkövetést.

Az igazán hatékony képzéshez azonban fontos, hogy ez cégre szabott legyen, és ne érjen véget az utolsó alkalommal, hanem utána is legyen valamiféle visszacsatolás.

Az egyik legfontosabb szempont, hogy ki tudd próbálni, azaz a „puding próbája az evés”. Ha ott voltál, megtapasztaltad, és valódi értéket kaptál a pénzedért  (azaz nem egy prezentációt, ami szuperül volt felépítve, hanem konkrétan a téged érdeklő problémában te gyakoroltál, hogy jobb megoldásra juss), akkor valóban volt értelme a képzésnek.

Ha ezek közül valamelyik nem teljesült, akkor feleslegesen dobtad ki a pénzed és időd. Ezért hasznos, ha a képző cég rendelkezik pénzvisszafizetési garanciával, és biztat is arra, hogy élj vele, ha elégedetlen vagy – így legalább a pénzkidobás miatt nem kell aggódnod… (Ha a képzés értelmetlennek tűnik, akkor érdemes minél hamarabb jelezni a képző cég felé, így egyik oldalon sem lesz túl nagy az időveszteség.)

Sokszor találkozok olyan vezetőkkel, akik akár 4 vagy 5 különböző vezető képzéseken vannak már túl, tőlük is azt a visszajelzést kapom, hogy „igen, végre valaki rendszerbe tette a vezetőfejlesztést”.

Ugyanígy igaz ez az értékesítőkre is: ha nem csak egyszeri előadást tartunk, hanem tudatosan végigmegyünk az értékesítési folyamaton, lépésről-lépésre átbeszéljük, hogy mikor mire kell figyelni, és azt gyakoroljuk is, akkor látványosan sikeresebbek lesznek a szakmájukban.

Ezért biztos vagyok benne, hogy a további pontok betartása és annak tudatos használata minden kulcsembernek a segítségére van, de a legfontosabb rész mindig a gyakorlás, mind az Akadémián, mind önállóan, saját környezetben. Ehhez ad nagyon sok segítséget a Cégvezetői Támogató Program.

PLUSZ HÁROM LÉPÉS A PROFESSZIONÁLIS KÉSZÉGFEJLESZTÉS FELISMERÉSÉHEZ:

1) Pozíció tudatosítása: ki miért felelős, mi a célja?

A legtöbb vezető nincs 100%-ban tisztában azzal, hogy mi a szerepe, felelősségi köre – az ezzel kapcsolatos kérdésemre általában a munkaköri leírást idézik.

Egy kényes helyzetben sokszor egymásra mutogatnak az érintettek, hogy ki hibázott, vagy kinek kell azt megoldania, illetve mi történik, ha helyette a társosztályról dönt valaki, van-e ehhez joga…

Hasonlóan az értékesítőknél is nagyon fontos, hogy tudja mikor mit tehet, mit nem. Miben dönthet, miben nem, és az is, hogy erről hogyan kommunikál csapaton belül és az ügyfelek felé is.

A képzésen nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy kényes helyzetben egy magasabb cél elérése érdekében kell dönteni, nem egyéni preferenciák szerint. Ezt talán kulcsemberként az egyik legnehezebb elfogadni, és emellett kiállni.

Éppen ezért a képzés folyamán komoly fókusz van a tudatosságon, felelősségen, és a közös gyakorlatokon.

Vezető esetében ha ez tiszta, akkor a jövőkép, a célok is tiszták, és így ténylegesen tud vezetőként működni. Ellenkező esetben a szerepe csak koordinátor.

Értékesítő esetében fontos, hogy tudja, rajta múlik az árbevétel, és ezt a pozíciójában használja, ne pedig kihasználja. Tudjon együttműködni a gyártó/szolgáltató osztályokkal, és hatékonyan, de cég céljainak figyelembe vételével dolgozzon nap mint nap.

A jó fejlesztésnek ugyanaz az alapja, mint egy háznak: stabil alapra lehet csak építeni. Ha ez hiányzik, hiába vakolják, csinosítják, össze fog dőlni az első adandó kihívás során. A vezetőknek nem elég, ha el tudják mondani, mi a pozíciójukkal járó felelősségek és feladatok köre, de fontos, hogy ezt úgy tudják elmondani, hogy azt a munkatársak/beosztottak is ugyanúgy értsék.

2) Feladatok, és a hozzá tartozó kommunikáció tisztázása

A felelőségek mellett mindig fontos tisztázni azt, hogy mit hogyan kell csinálnia kulcsemberének, azaz a pontos szerephez, célhoz milyen feladatok tartoznak.

A fejlesztés elindításához alapvető ezek ismerete, és a feladatokhoz meghatározott készségek ismeretének az elemzése. Ehhez az üzleti képzésnek nagymértékben gyakorlatorientáltnak kell lennie, hogy az adott fejlesztéseket mindig alakítani lehessen a konkrét feladatokhoz.

Ha a választott képzésnek szerves része, hogy tisztázzák a szerepeket, feladatokat, és azt, hogy ahhoz milyen készségek adottak (és mit kell esetleg még fejleszteni), akkor gratulálunk: jól költötted el a fejlesztési keretösszeget.

3) A minimális követelmények a képzéssel kapcsolatban

Ha már kaptál néhány képzési ajánlatot, vedd elő, és nézd át részletesen, mit tartalmaznak. (Ha még csak most kezded a keresést, akkor pedig már az árajánlatkérésnél tartsd szem előtt ezt a listát.)

Minél több pontot találsz megfelelőnek az adott ajánlatban, annál biztosabb lehetsz abban, hogy a legjobb képzést választottad:

A lista segítséget ad, hogy valóban a számodra legmegfelelőbb képzést találd meg:

  1. Mennyi a gyakorlási idő a képzésen?
    Ez minimum 50-60% legyen.
  2. Van-e lehetőség a résztvevőkön kívül más emberekkel is gyakorolni?
    Jó, ha van más szakmabeli, más képességű résztvevő, vendégelőadó, vagy más partner is.
  3. Milyen tapasztalt előadók vannak, akik tanácsát érdemes megfogadni?
    2-3, szakmai gyakorlattal is rendelkező előadó már jónak számít.
  4. Hány alkalomból áll a képzés?
    Érdemes olyat választani, ami legalább 7 alkalomból áll.
  5. Van-e gyakorlati „házi” feladat?
    Ha több alkalmas a képzés, akkor az alkalmak között 30-90 perc munkaidőre konkrét feladat kell, hogy legyen.
  6. Bevonják-e a cégvezetőt?
    Az Upskills Akadémián mi abban hiszünk, hogy a cégvezető bevonása kulcsfontosságú a tanultak hosszú távú, sikeres fenntartása érdekében.

Ha ezek megvannak, kérj referenciát is, hogy a valóságot is lásd az ajánlat mögött.

Azok a képzések, amelyek erre a 6 pontra fókuszálnak, garantálják, hogy a résztvevők mindenképp tanulni, és ami még fontosabb gyakorolni fognak, így beépülnek az új készségek.

Ha ezeket látod az ajánlatban, cégvezetőként biztos lehetsz abban, hogy a képzés megfelelő, már csak a tudás alkalmazására és fenntartásra kell addig figyelmet fordítani, ameddig az nem válik szokássá. Ha pedig ez is megtörtént, akkor elengedheted a beosztottjaidnak a kezét.

Gyakori hiba, hogy a cégvezető egyáltalán nem támogat, vagy túl hamar hagyja magára a résztvevőket, így a változás nem lesz tartós. Ezért segítjük a fejlesztések mellett a cégvezetőket, hogy mindent megkapjanak, hogy támogatni tudják kulcsembereiket. Ennek részleteit a Cégvezetői Támogató Program alatt tudod megtekinteni.

Fontos, hogy a beosztottat – legyen vezető, vagy egyéb munkatárs – egyénként kell kezelni, és a saját tempójában kell fejleszteni, különben a sok beletett szakmai tudás, készségfejlesztés és energia elvész, mert a dolgozó vagy nem lesz eredményesebb, vagy elmegy, mert nem kapott megfelelő támogatást.

Az Upskills Akadémiákon a fejlesztés minden pontjára megfelelő szervezéssel, professzionális vendégelőadókkal, kiscsoportos gyakorlással, tematikus készségfejlesztési módszertannal készülünk, hogy páratlan figyelmet és tudást kapjanak résztvevői.

UpSkills megoldások

Nézd meg, hogy milyen módon tud segítségedre lenni az Upskills Akadémia

A cikk szerzője:

A legjellemzőbb rám az „Álom megvalósító”. Sok álmom volt, amit senki se hitt el, hogy képes leszek megvalósítani, de megcsináltam!

Megálmodtam, hogy HR igazgató leszek, a semmiből lesz egy házam, kimagasló fizetésem lesz, álmaim motorján szelhetem az utakat, lesz passzív jövedelmem, stb… 

Ahhoz, hogy a TE ÁLMOD megvalósuljon nem csak a csapatodnak, hanem neked is, és a cég ügyvezetőjének is tudatosabban és rendszerezettebben kell gondolkodnia, hogy minden energiátok a kitűzött cél érdekében munkálkodjon!

KÖRTVÉLYESSY GÁBOR

Az Upskills Akadémia alapítója